Aamaal Emaan Mein Dakhil Hain
Tehreer: Shaikh Ghulam Mustafa Zaheer Amanpuri Hafidahullah.
Romanised By: Syed Ibraheem Salafi.
Salaf e saleheen aur unke mukhalif murji (hanafi) firqe mein emaan ke masail mein sab se ziyada ikhtilaaf is masley mein tha ke aamaal emaan mein dakhil hain ya nahi, aslaaf ya’ne sahaba aur tabayeen ka mazhab ye tha ke emaan qaul o amal ka naam hai, wo issey muraad dil ka qaul o aamal, zubaan ka qaul aur aaza’ ka amal letey they.
Murjiyah’ (hanafiyah) ka kehna hai ke emaan sirf dil ki tasdeeq aur zubaan ke iqraar ka naam hai, aamaal emaan mein dakhil nahi, balke uske samraat hain, isi mauqif ki wajah se wo emaan mein kami aur beshee (ziyadti) aur istisna ke munkir huwe.
Jaise hi ye bidat ummat mein zahir huwi, salaf e saleheen aur ahle irjaa ke darmiyan ikhtilaaf aur jhagde ka silsila chal nikla, salaf e saliheen ney murjiyah ke qaul ko batil sabit kiya aur unko bid’ati aur gumrah qaraar dey kar ummat ko unke shanee’ mazhab (burey mazhab) se door kiya.
Murjiyah’ (hanafiyah) ka kehna hai ke emaan sirf dil ki tasdeeq aur zubaan ke iqraar ka naam hai, aamaal emaan mein dakhil nahi, balke uske samraat hain, isi mauqif ki wajah se wo emaan mein kami aur beshee (ziyadti) aur istisna ke munkir huwe.
Jaise hi ye bidat ummat mein zahir huwi, salaf e saleheen aur ahle irjaa ke darmiyan ikhtilaaf aur jhagde ka silsila chal nikla, salaf e saliheen ney murjiyah ke qaul ko batil sabit kiya aur unko bid’ati aur gumrah qaraar dey kar ummat ko unke shanee’ mazhab (burey mazhab) se door kiya.
Hafiz Ibne Rajab (Rahimahullah) likhtey hain:
أنکر السّلف علی من أخرج الأعمال عن الایمان انکاراً شدیداً
"Salaf e saleheen ney un logon par sakht nakeer ki, jinhone emaan se aamal ko kharij kiya."
[Jami’ ul Uloom Wal-Hikam 23,24]
أنکر السّلف علی من أخرج الأعمال عن الایمان انکاراً شدیداً
"Salaf e saleheen ney un logon par sakht nakeer ki, jinhone emaan se aamal ko kharij kiya."
[Jami’ ul Uloom Wal-Hikam 23,24]
Ikhtilaaf ki wajah ye hai ke murjiyah ke nazdeek emaan ek hi cheez hai, uske ajza nahi hain, jab ke salaf e saleheen ke nazdeek emaan qaul o amal se murakkab (mila huwa) hai.
Hafiz Ibne Qayyim Rahimahullah [751-691] salaf ka mazhab bayaan kartey huwe farmatey hain:
الایمان حقیقۃ مرکّبۃ من معرفۃ ما جاء بہ الرّسول والتّصدیق بہ عقدا والاقرار بہ نطقاً والانقیاد لہ محبۃً وخضوعاً والعمل بہ باطناً وظاہراً وتنفیذہ والدّعوۃ الیہ بحسب الامکان وکمالہ فی الحبّ للّٰہ والمنع للّٰہ ۔
"Emaan Rasool-E-Akram (ﷺ) ki talimaat ki ma’rifat (jankaari), dil se unki tasdeeq, zubaan se iqraar, muhabbat o inkisaari se ita'at, zahiri aur baatani taur par amal, unke nifaaz aur hasb e istetaa'at (taqat bhar) unki taraf dawat se murakkab hai, neez emaan ka kamaal Allah ta'ala ke liye muhabbat aur usi ke liye nafrat mein muzmar hai."
[Al Fawaid: 196]
الایمان حقیقۃ مرکّبۃ من معرفۃ ما جاء بہ الرّسول والتّصدیق بہ عقدا والاقرار بہ نطقاً والانقیاد لہ محبۃً وخضوعاً والعمل بہ باطناً وظاہراً وتنفیذہ والدّعوۃ الیہ بحسب الامکان وکمالہ فی الحبّ للّٰہ والمنع للّٰہ ۔
"Emaan Rasool-E-Akram (ﷺ) ki talimaat ki ma’rifat (jankaari), dil se unki tasdeeq, zubaan se iqraar, muhabbat o inkisaari se ita'at, zahiri aur baatani taur par amal, unke nifaaz aur hasb e istetaa'at (taqat bhar) unki taraf dawat se murakkab hai, neez emaan ka kamaal Allah ta'ala ke liye muhabbat aur usi ke liye nafrat mein muzmar hai."
[Al Fawaid: 196]
Ibne Taymiyah Rahimahullah [728-661] murjiyah ka mazhab bayaan kartey huwe farmatey hain:
وقالت المرجئۃ والجھمیّۃ : لیس الایمان الّا شیئا واحداً لا یتبعّض ، امّا مجرّد تصدیق القلب کقول الجھمیّۃ ، أو تصدیق القلب واللّسان کقول المرجئۃ ۔۔۔۔۔وجماع شبھتھم فی ذٰلک أنّ الحقیقۃ مرکّب تزول بزوال بعض أجزائھا ، کالعشرۃ ، فانّہ اذا زال بعضھا لم تبق عشرۃ ، وکذٰلک الأجسام المرکبۃ ۔
"Murjiyah aur jehmiyah kehtey hain ke emaan ek hi cheez ka naam hai, uske ajzaa nahi, jehmiyah ke nazdeek wo sirf tasdeeq e qalbi hai aur murjiyah ke nazdeek dil aur zubaan ki tasdeeq ka naam hai, unka asl aiteraaz (emaan ke murakkab hone par) yehi hai ke murakkab cheez ek juz ke khatm honey se zaayil (khatm) ho jaati hai, jaise "dus" ek murakkab haqiqat hai, agar "ek" bhi peechey hat jaye to dus baqi nahi rehtey, is tarha doosre murakkab ajsaam ka haal hai."
[Majmoo ul Fatawa: 7/510-511]
وقالت المرجئۃ والجھمیّۃ : لیس الایمان الّا شیئا واحداً لا یتبعّض ، امّا مجرّد تصدیق القلب کقول الجھمیّۃ ، أو تصدیق القلب واللّسان کقول المرجئۃ ۔۔۔۔۔وجماع شبھتھم فی ذٰلک أنّ الحقیقۃ مرکّب تزول بزوال بعض أجزائھا ، کالعشرۃ ، فانّہ اذا زال بعضھا لم تبق عشرۃ ، وکذٰلک الأجسام المرکبۃ ۔
"Murjiyah aur jehmiyah kehtey hain ke emaan ek hi cheez ka naam hai, uske ajzaa nahi, jehmiyah ke nazdeek wo sirf tasdeeq e qalbi hai aur murjiyah ke nazdeek dil aur zubaan ki tasdeeq ka naam hai, unka asl aiteraaz (emaan ke murakkab hone par) yehi hai ke murakkab cheez ek juz ke khatm honey se zaayil (khatm) ho jaati hai, jaise "dus" ek murakkab haqiqat hai, agar "ek" bhi peechey hat jaye to dus baqi nahi rehtey, is tarha doosre murakkab ajsaam ka haal hai."
[Majmoo ul Fatawa: 7/510-511]
Is silsile mein unki sab se badi daleel lughat hai, unka kehna hai ke lughat mein emaan sirf tasdeeq ka mana deyta hai, jaise Imam Muhammad Bin Nasr Al-Marwazi Rahimahullah [294_202] farmatey hain:
ومن أعظم حجج المرجئۃ الّتی یقولون بھا عند أنفسھم اللّغۃ ، وذٰلک أنّھم زعموا أنّ الایمان لا یعرف فی اللّغۃ الّا بالتّصدیق ، وزعم بعضھم أنّ التّصدیق لا یکون الّا بالقلب ، وقال بعضھم : لا یکون الّا بالقلب واللّسان ، وقد وجدنا العرب فی لغتھا کلّ عمل حقّقت بہ عمل القلب واللّسان تصدیقاً ۔
"Is bare me murjiyah ki sab se badi daleel lughat hai, unka dawa hai ke lughat mein emaan sirf tasdeeq par bola jaata hai, phir baaz ka khayaal hai ke tasdeeq sirf dil se hoti hai, jabke baaz ke baqaul sirf dil aur zubaan se hoti hai, halanke humne arab ki lughat mein dekha hai ke har wo aamal jis se dil aur zubaan ka aamal sabit ho, usey tasdeeq kaha gaya hai."
[Ta’zeem-o-Qadr As-Salaah: 2/716]
ومن أعظم حجج المرجئۃ الّتی یقولون بھا عند أنفسھم اللّغۃ ، وذٰلک أنّھم زعموا أنّ الایمان لا یعرف فی اللّغۃ الّا بالتّصدیق ، وزعم بعضھم أنّ التّصدیق لا یکون الّا بالقلب ، وقال بعضھم : لا یکون الّا بالقلب واللّسان ، وقد وجدنا العرب فی لغتھا کلّ عمل حقّقت بہ عمل القلب واللّسان تصدیقاً ۔
"Is bare me murjiyah ki sab se badi daleel lughat hai, unka dawa hai ke lughat mein emaan sirf tasdeeq par bola jaata hai, phir baaz ka khayaal hai ke tasdeeq sirf dil se hoti hai, jabke baaz ke baqaul sirf dil aur zubaan se hoti hai, halanke humne arab ki lughat mein dekha hai ke har wo aamal jis se dil aur zubaan ka aamal sabit ho, usey tasdeeq kaha gaya hai."
[Ta’zeem-o-Qadr As-Salaah: 2/716]
Ibne Taymiyah Rahimahullah farmatey hain:
وقد عدلت المرجئۃ فی ھٰذا الأصل عن بیان الکتاب والسّنۃ ، وأقوال الصّحابۃ والتّابعین لھم باحسان ، واعتمدوا علی رأیھم ، وعلی ما تاوّلوہ بفھمھم اللّغۃ ، وھٰذہ طریقۃ أھل البدع ۔۔۔۔۔۔ولھٰذا نجد المعتزلۃ والمرجئۃ والرّافضۃ وغیرہم من أھل البدع یفسّرون القرآن برأیھم ومعقولھم وما تاوّلوہ من اللّغۃ ، ولھٰذا تجدھم لا یعتمدون علی أحادیث النّبیّ صلّی اللّٰہ علیہ وسلّم والتّابعین وأئمّۃ المسلمین ، فلا یعتمدون لا علی السّنۃ ولا علی اجماع السّلف وآثارھم، وانّما یعتمدون علی العقل واللّغۃ ، وتجدھم لا یعتمدون علی کتب التّفسیر المأثورۃ والحدیث وآثار السّلف ، وانّما یعتمدون علی کتب الأدب وکتب الکلام الّتی وضعتھا رؤوسھم ۔
"Is asl (emaan) ke bare me murjiyah kitaab o sunnat aur qaul e sahaba wa tabayeen se hat gaye hai, unhone apni aql aur lughat par aitemaad kiya hai, ye ahle bidat ka tareeqa hai, yehi wajah hai ke hum mu’tazilah, murjiyah, rawafiz aur deegar bid’atiyon ko dekhtey hain, wo quran ki tafseer apni raaye, aql aur lughat se kartey hain, is liye aap unhein ahadees e nabawi (ﷺ) aur sahaba, tabayeen aur aslaaf ke aasaar par aitemaad karta nahi dekhenge, na wo ahadees ki parwaah kartey hain, na ijmaa' e salaf ki, wo to apni aql aur lughat par inhesaar kartey hain, aap kabhi nahi paayenge ke wo tafseer bil-ma’soor, ahadees aur aasaar e salaf par mushtamil kutub par aitemaad kartey hon, balke wo to adab ki kutub aur apne badon ki likkhi huwi ilm e kalaam ki kitabon par aitemaad kartey hai.n"
[Al-Emaan: 114]
وقد عدلت المرجئۃ فی ھٰذا الأصل عن بیان الکتاب والسّنۃ ، وأقوال الصّحابۃ والتّابعین لھم باحسان ، واعتمدوا علی رأیھم ، وعلی ما تاوّلوہ بفھمھم اللّغۃ ، وھٰذہ طریقۃ أھل البدع ۔۔۔۔۔۔ولھٰذا نجد المعتزلۃ والمرجئۃ والرّافضۃ وغیرہم من أھل البدع یفسّرون القرآن برأیھم ومعقولھم وما تاوّلوہ من اللّغۃ ، ولھٰذا تجدھم لا یعتمدون علی أحادیث النّبیّ صلّی اللّٰہ علیہ وسلّم والتّابعین وأئمّۃ المسلمین ، فلا یعتمدون لا علی السّنۃ ولا علی اجماع السّلف وآثارھم، وانّما یعتمدون علی العقل واللّغۃ ، وتجدھم لا یعتمدون علی کتب التّفسیر المأثورۃ والحدیث وآثار السّلف ، وانّما یعتمدون علی کتب الأدب وکتب الکلام الّتی وضعتھا رؤوسھم ۔
"Is asl (emaan) ke bare me murjiyah kitaab o sunnat aur qaul e sahaba wa tabayeen se hat gaye hai, unhone apni aql aur lughat par aitemaad kiya hai, ye ahle bidat ka tareeqa hai, yehi wajah hai ke hum mu’tazilah, murjiyah, rawafiz aur deegar bid’atiyon ko dekhtey hain, wo quran ki tafseer apni raaye, aql aur lughat se kartey hain, is liye aap unhein ahadees e nabawi (ﷺ) aur sahaba, tabayeen aur aslaaf ke aasaar par aitemaad karta nahi dekhenge, na wo ahadees ki parwaah kartey hain, na ijmaa' e salaf ki, wo to apni aql aur lughat par inhesaar kartey hain, aap kabhi nahi paayenge ke wo tafseer bil-ma’soor, ahadees aur aasaar e salaf par mushtamil kutub par aitemaad kartey hon, balke wo to adab ki kutub aur apne badon ki likkhi huwi ilm e kalaam ki kitabon par aitemaad kartey hai.n"
[Al-Emaan: 114]
Al-hasil (khulasa yeh ki) salaf e saliheen ney kitaab o sunnat ki mutawatir nusoos aur ijmaa’ ke zariye murjiyah ka mukammil radd kiya hai, unke kuch dalail qari'een ke istefadah ke liye paish kiye jaa rahe hain, mulahiza farmayen:
Farmaan e bari ta'ala hai:
○اِنَّمَا الْمُؤْمِنُوْنَ الَّذِیْنَ اِذَا ذُکِرَ اللّٰہُ وَجِلَتْ قُلُوْبُھُمْ وَاِذَا تُلِیَتْ عَلَیْھِمْ اٰیٰتُہ، زَادَتْھُمْ اِیْمَانًا وَّعَلٰی رَبِّھِمْ یَتَوَکَّلُوْنَ٭ الَّذِیْنَ یُقِیْمُوْنَ الصَّلٰوۃَ وَمِمَّا رَزَقْنٰھُمْ یُنْفِقُوْنَ
▪الأنفال : ٢۔٣▪
"Bila-shuba momin wo hain ke jab unke paas Allah ka zikr kiya jaye to unke dil darr jaatey hain aur jab un par us (Allah ta'ala) ki aayaat tilawat ki jayen to unke emaan ko badha deyti hai, neez wo apne Rabb par tawakkul (bharosa) kartey hain, wo log namaz qayim kartey hain aur jo kuch humne unhen diya hai, us mein se kharch kartey hain."
[Surah Al-Anfaal: 2-3]
Farmaan e bari ta'ala hai:
○اِنَّمَا الْمُؤْمِنُوْنَ الَّذِیْنَ اِذَا ذُکِرَ اللّٰہُ وَجِلَتْ قُلُوْبُھُمْ وَاِذَا تُلِیَتْ عَلَیْھِمْ اٰیٰتُہ، زَادَتْھُمْ اِیْمَانًا وَّعَلٰی رَبِّھِمْ یَتَوَکَّلُوْنَ٭ الَّذِیْنَ یُقِیْمُوْنَ الصَّلٰوۃَ وَمِمَّا رَزَقْنٰھُمْ یُنْفِقُوْنَ
▪الأنفال : ٢۔٣▪
"Bila-shuba momin wo hain ke jab unke paas Allah ka zikr kiya jaye to unke dil darr jaatey hain aur jab un par us (Allah ta'ala) ki aayaat tilawat ki jayen to unke emaan ko badha deyti hai, neez wo apne Rabb par tawakkul (bharosa) kartey hain, wo log namaz qayim kartey hain aur jo kuch humne unhen diya hai, us mein se kharch kartey hain."
[Surah Al-Anfaal: 2-3]
Is aayat e kareema mein Allah ta'ala ney bayaan kar diya hai ke mazkoorah tamaam qalbi aur badani aamaal se banda momin banta hai.
Imam Muhammad Bin Nasr Al-Marwazi Rahimahullah farmatey hain:
وصف اللّٰہ عزّوجلّ المؤمنین بالأعمال ، ثمّ ألزمھم حقیقۃ الایمان ، ووصفھم بھا بعد قیامھم الأعمال ، من الصّلوٰۃ والزکّاۃ وغیرھا۔
"Allah ta'ala ney momino ko aamaal se muttasaf farmaya hai, phir unko haqeeqi momin qaraar diya, lekin namaz aur zakaat wagaira jaise mazkorah aamaal ko qayim kar leyne ke baad."
(Ta’zeem-o-Qadr As-Salaah)
وصف اللّٰہ عزّوجلّ المؤمنین بالأعمال ، ثمّ ألزمھم حقیقۃ الایمان ، ووصفھم بھا بعد قیامھم الأعمال ، من الصّلوٰۃ والزکّاۃ وغیرھا۔
"Allah ta'ala ney momino ko aamaal se muttasaf farmaya hai, phir unko haqeeqi momin qaraar diya, lekin namaz aur zakaat wagaira jaise mazkorah aamaal ko qayim kar leyne ke baad."
(Ta’zeem-o-Qadr As-Salaah)
Farmaan e Ilahi hai:
○وَمَا کَانَ اللّٰہُ لِیُضِیْعَ اِیْمَانَکُمْ○
▪البقرۃ : ١٤٣▪
"Aur Allah ta'ala tumhare emaan ko zaya karne wala nahi."
[Surah Al-Baqrah: 143]
○وَمَا کَانَ اللّٰہُ لِیُضِیْعَ اِیْمَانَکُمْ○
▪البقرۃ : ١٤٣▪
"Aur Allah ta'ala tumhare emaan ko zaya karne wala nahi."
[Surah Al-Baqrah: 143]
Hafiz Ibne Abdul Barr Rahimahullah [463-368] likhtey hain:
لم یختلف المفسّرون أنّہ أراد: صلاتکم الی بیت المقدس، فسمّی الصّلوٰۃ ایماناً
"Mufassireen ka ittefaaq hai ke yahan bait ul maqdis ki taraf monh (face) kar ke padhi gayi namaz muraad hai, lehaza Allah ta'a.la ney namaz ka naam emaan rakkha hai."
[At-Tamheed Li Ibne Abdul Barr: 9/253]
لم یختلف المفسّرون أنّہ أراد: صلاتکم الی بیت المقدس، فسمّی الصّلوٰۃ ایماناً
"Mufassireen ka ittefaaq hai ke yahan bait ul maqdis ki taraf monh (face) kar ke padhi gayi namaz muraad hai, lehaza Allah ta'a.la ney namaz ka naam emaan rakkha hai."
[At-Tamheed Li Ibne Abdul Barr: 9/253]
Sabit huwa ke emaan mein aamaal dakhil hain, namaz aaza aur jawarih aur dil ka amal hai aur zubaan ka qaul hai.
Farmaan e Bari ta'ala hai:
قُلْ اَطِیْعُوا اللّٰہَ وَ الرَّسُوْلَ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَاِنَّ اللّٰہَ لَا یُحِبُّ الْکٰفِرِیْنَ۔
▪آل عمران : ٣٢▪
"(Aye Muhammad ﷺ) keh dijiye, Allah aur uske Rasool ki ita'at o farmanbardari karo, aagar tum phir gaye to Allah kafiron ko pasand nahi karta."
[Surah Aal e Imran: 32]
قُلْ اَطِیْعُوا اللّٰہَ وَ الرَّسُوْلَ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَاِنَّ اللّٰہَ لَا یُحِبُّ الْکٰفِرِیْنَ۔
▪آل عمران : ٣٢▪
"(Aye Muhammad ﷺ) keh dijiye, Allah aur uske Rasool ki ita'at o farmanbardari karo, aagar tum phir gaye to Allah kafiron ko pasand nahi karta."
[Surah Aal e Imran: 32]
Is aayat e kareema se sabit huwa ke sirf dil ki tasdeeq aur zubaan ka iqraar emaan ke liye kaafi nahi hai, kuyke yahan emaan ke liye ita'at ko amalan lazim qaraar diya gaya hai.
Farmaan e Rabbul Aalameen hai:
وَمَا اُمِرُوْۤا اِِلَّا لِیَعْبُدُوْا اللّٰہَ مُخْلِصِیْنَ لَہُ الدِّیْنَ حُنَفَآءَ وَیُقِیْمُوا الصَّلٰوۃَ وَیُؤْتُوا الزَّکٰوۃَ وَذٰلِکَ دِیْنُ الْقَیِّمَۃِ
▪البیّنۃ : ٥▪
"Unko sirf ye hukm diya gaya tha ke eksoo ho kar khalis Allah ki ibadat karen, neez wo namaz qayim karen aur zakaat aada karen, yehi mazboot deen hai."
[Surah Al-Bayyinah: 5]
وَمَا اُمِرُوْۤا اِِلَّا لِیَعْبُدُوْا اللّٰہَ مُخْلِصِیْنَ لَہُ الدِّیْنَ حُنَفَآءَ وَیُقِیْمُوا الصَّلٰوۃَ وَیُؤْتُوا الزَّکٰوۃَ وَذٰلِکَ دِیْنُ الْقَیِّمَۃِ
▪البیّنۃ : ٥▪
"Unko sirf ye hukm diya gaya tha ke eksoo ho kar khalis Allah ki ibadat karen, neez wo namaz qayim karen aur zakaat aada karen, yehi mazboot deen hai."
[Surah Al-Bayyinah: 5]
Hafiz Ibne Kaseer Rahimahullah [774-701] farmatey hain:
وقد استدلّ کثیر من الأئمۃ کالزّھری والشّافعیّ بھٰذہ الآیۃ الکریمۃ علی أنّ الأعمال داخلۃ فی الایمان ۔
"Bohot se aaimma e kiraam jin mein imam zohri aur imam shafayee Rahimuhumallah shamil hain, ney is aayat e kareema se istedaal kiya hai ke aamaal emaan mein dakhil hain."
[Tafseer Ibne Kaseer: 8/477]
وقد استدلّ کثیر من الأئمۃ کالزّھری والشّافعیّ بھٰذہ الآیۃ الکریمۃ علی أنّ الأعمال داخلۃ فی الایمان ۔
"Bohot se aaimma e kiraam jin mein imam zohri aur imam shafayee Rahimuhumallah shamil hain, ney is aayat e kareema se istedaal kiya hai ke aamaal emaan mein dakhil hain."
[Tafseer Ibne Kaseer: 8/477]
Doosri bohot si aayaat se bhi aamaal ka emaan mein shamil hona maloom hota hai.
Imam Aajurri Rahimahullah (died on 360 hijri) farmatey hain:
اعلموا۔رحمنا اللّٰہ وایّاکم۔یا أھل العلم بالسّنن والآثار ، ویا معشر من فقّھھم اللّٰہ تعالیٰ فی الدّین بعلم الحلال والحرام : أنّکم ان تدبّرتم القرآن کما أمر اللّٰہ تعالیٰ ، علمتم أنّ اللّٰہ تعالیٰ أوجب علی المؤمنین بعد ایمانھم بہ وبرسولہ العمل ، وأنّہ تعالیٰ لم یثن علی المؤمنین بأنّہ قد رضی عنہم وأنّھم قد رضوا عنہ ، وأثابھم علی ذٰلک الدّخول فی الجنّۃ ، والنّجاۃ من النّار الّا بالایمان والعمل الصّالح ، قرن مع الایمان العمل الصالح ، لم یدخلھم الجنّۃ بالایمان وحدہ ، حتّٰی ضمّ الیہ العمل الصّالح الّذی وفّقھم لہ ، فصار الایمان لا یتمّ لأحد حتّٰی یکون مصدّقاً بقلبہ وناطقاً بلسانہ وعاملاً بجوارحہ ، لا یخفیٰ علی من تدبّر القرآن، وتصفّحہ ، وجدہ کما ذکرت ۔
واعلموا۔ رحمنا اللّٰہ وایّاکم۔ أنّی قد تصفّحت القرآن ، فوجدتُّ ما ذکرتہ فی شبیہ من خمسین موضعاً من کتاب اللّٰہ تعالیٰ أنّ اللّٰہ تبارک وتعالیٰ لم یدخل المؤمنین الجنّۃ بالایمان وحدہ ، بل أدخلھم برحمتہ ایّاھم ، وبما وفّقھم لہ من الایمان ، والعمل الصالح ۔
وھذا ردٌّ علی من قال : الایمان معرفۃ ، وردٌّ علی من قال : الایمان المعرفۃ والقول ، وان لّم یعمل!! نعوذ باللّٰہ من قائل ھٰذا ۔
"Quran o hadees ke ulama aur deen ke fuqaha'! Allah tum par raham karey! Jaan lo ke aagar tum quran par hukm e ilahi ke mutabiq gaur o fikr karogey to tumhe maloom ho jayega ke Allah ta'ala ney apne aur apne Rasool par emaan laaney ke baad momino par amal ko lazim qaraar diya hai, neez unko razamandi ka certificate aur jannat ke husool aur aag se nijaat ki surat mein badla emaan aur aamal e saleh dono ki maujoodgi mein diya hai, yane Allah ta'ala ney emaan ke sath aamal e saleh ko milaya hai, sirf emaan ke sath jannat mein dakhil nahi kiya, yahan tak ke hasb e tawfeeq nek aamaal ko bhi uske sath mila na diya, lehaza kisi ka emaan mukammil tab hi hoga, jab wo dil se tasdeeq, zubaan se iqraar aur aaza se amal kareyga, quran e kareem par gaur o fikr aur uske waraq gardani karne waley is baat ko khoob jaantey they_
Allah ta'ala tum par aur hum par raham karey! Jaan lo ke main quran ki waraq gardani ke baad is nateeje par pohchaa hu ke taqreeban pachchees aise maqamaat hain, jin mein Allah ta'ala ney bayaan kiya hai ke wo sirf emaan ki wajah se jannat mein dakhil nahi kareyga, balke uski rahmat aur hasb e tawfeeq nek aamaal bhi emaan ke sath shamil honge_
Ye un logon ka radd hai jo sirf jaankaari ko emaan kehtey hain, neez un logon ka bhi jo emaan ko sirf dil ki marifat aur zubaan ka iqraar kehtey hain, agarche amal na bhi kiya jaye, aisa kehne walon se Allah ta'ala ki panah mein aata hu."
[Ash-Shari’ah by Aajurri: 2/618-619]
اعلموا۔رحمنا اللّٰہ وایّاکم۔یا أھل العلم بالسّنن والآثار ، ویا معشر من فقّھھم اللّٰہ تعالیٰ فی الدّین بعلم الحلال والحرام : أنّکم ان تدبّرتم القرآن کما أمر اللّٰہ تعالیٰ ، علمتم أنّ اللّٰہ تعالیٰ أوجب علی المؤمنین بعد ایمانھم بہ وبرسولہ العمل ، وأنّہ تعالیٰ لم یثن علی المؤمنین بأنّہ قد رضی عنہم وأنّھم قد رضوا عنہ ، وأثابھم علی ذٰلک الدّخول فی الجنّۃ ، والنّجاۃ من النّار الّا بالایمان والعمل الصّالح ، قرن مع الایمان العمل الصالح ، لم یدخلھم الجنّۃ بالایمان وحدہ ، حتّٰی ضمّ الیہ العمل الصّالح الّذی وفّقھم لہ ، فصار الایمان لا یتمّ لأحد حتّٰی یکون مصدّقاً بقلبہ وناطقاً بلسانہ وعاملاً بجوارحہ ، لا یخفیٰ علی من تدبّر القرآن، وتصفّحہ ، وجدہ کما ذکرت ۔
واعلموا۔ رحمنا اللّٰہ وایّاکم۔ أنّی قد تصفّحت القرآن ، فوجدتُّ ما ذکرتہ فی شبیہ من خمسین موضعاً من کتاب اللّٰہ تعالیٰ أنّ اللّٰہ تبارک وتعالیٰ لم یدخل المؤمنین الجنّۃ بالایمان وحدہ ، بل أدخلھم برحمتہ ایّاھم ، وبما وفّقھم لہ من الایمان ، والعمل الصالح ۔
وھذا ردٌّ علی من قال : الایمان معرفۃ ، وردٌّ علی من قال : الایمان المعرفۃ والقول ، وان لّم یعمل!! نعوذ باللّٰہ من قائل ھٰذا ۔
"Quran o hadees ke ulama aur deen ke fuqaha'! Allah tum par raham karey! Jaan lo ke aagar tum quran par hukm e ilahi ke mutabiq gaur o fikr karogey to tumhe maloom ho jayega ke Allah ta'ala ney apne aur apne Rasool par emaan laaney ke baad momino par amal ko lazim qaraar diya hai, neez unko razamandi ka certificate aur jannat ke husool aur aag se nijaat ki surat mein badla emaan aur aamal e saleh dono ki maujoodgi mein diya hai, yane Allah ta'ala ney emaan ke sath aamal e saleh ko milaya hai, sirf emaan ke sath jannat mein dakhil nahi kiya, yahan tak ke hasb e tawfeeq nek aamaal ko bhi uske sath mila na diya, lehaza kisi ka emaan mukammil tab hi hoga, jab wo dil se tasdeeq, zubaan se iqraar aur aaza se amal kareyga, quran e kareem par gaur o fikr aur uske waraq gardani karne waley is baat ko khoob jaantey they_
Allah ta'ala tum par aur hum par raham karey! Jaan lo ke main quran ki waraq gardani ke baad is nateeje par pohchaa hu ke taqreeban pachchees aise maqamaat hain, jin mein Allah ta'ala ney bayaan kiya hai ke wo sirf emaan ki wajah se jannat mein dakhil nahi kareyga, balke uski rahmat aur hasb e tawfeeq nek aamaal bhi emaan ke sath shamil honge_
Ye un logon ka radd hai jo sirf jaankaari ko emaan kehtey hain, neez un logon ka bhi jo emaan ko sirf dil ki marifat aur zubaan ka iqraar kehtey hain, agarche amal na bhi kiya jaye, aisa kehne walon se Allah ta'ala ki panah mein aata hu."
[Ash-Shari’ah by Aajurri: 2/618-619]
Chand Aahadees-E-Nabawi Bhi Darj Zail Hain:
Sayyiduna Safwan Bin Assal (Radhi Allahu Anhu) se riwayat hai ke do yahudi Nabi-E-Akram (ﷺ) ke paas aaye aur aap se sawaal pouchaa, jawaab milne par kehne lagey: "Hum gawahi detey hain ke aap Nabi hain." tou Nabi-E-Akram(ﷺ) ney farmaya:
فما یمنعکم أن تتّبعونی
"Tumhe meri itteba se kaunsi cheez maane’ (rukawat) hai."
[Jami’ Tirmidhi: 2733, 3144, Wa Qaala: Hasan Sahih, Sunan Ibne Maajah: 3705, Musnad ul Imam Ahmed: 4/239, Wa Sanaduhu Sahih]
Sayyiduna Safwan Bin Assal (Radhi Allahu Anhu) se riwayat hai ke do yahudi Nabi-E-Akram (ﷺ) ke paas aaye aur aap se sawaal pouchaa, jawaab milne par kehne lagey: "Hum gawahi detey hain ke aap Nabi hain." tou Nabi-E-Akram(ﷺ) ney farmaya:
فما یمنعکم أن تتّبعونی
"Tumhe meri itteba se kaunsi cheez maane’ (rukawat) hai."
[Jami’ Tirmidhi: 2733, 3144, Wa Qaala: Hasan Sahih, Sunan Ibne Maajah: 3705, Musnad ul Imam Ahmed: 4/239, Wa Sanaduhu Sahih]
Imam Hakim [1/9] ney is ko "sahih" kaha hai aur Hafiz Zehbi ney unki muwafiqat ki hai.
Sayyiduna Abdullah Bin Abbas (Radhi Allahu Anhuma) bayaan kartey hain ke Nabi-E-Akram (ﷺ) ney wafd e abdul qayees se farmaya:
آمرکم بأربع : الایمان باللّٰہ وحدہ ، وھل تدرون ما الایمان باللّٰہ ؟ شھادۃ أن لا الہ الّا اللّٰہ وأنّ محمّدا رسول اللّٰہ، واقام الصّلوٰۃ ، وایتاء الزّکوٰۃ ، وصیام رمضان ، وأن تعطوا من المغنم الخمس
"Main tumhe chaar chizon ka hukm deyta hun, ek Allah par emaan laana, kya tum jaantey ho ke Allah par emaan kya hai? wo ye hai ke gawahi do ke Allah ke siwa koi mabood e barhaq nahi aur Muhammad (ﷺ) Allah ke Rasool hain, namaz qayim karo, zakaat aada karo, ramazan ke roze rakkho aur maal e ghanimat se khumus nikala karo."
[Sahih Bukhaari: 1/13, Hadees 53.
Sahih Muslim: 1/33, Hadees 17]
آمرکم بأربع : الایمان باللّٰہ وحدہ ، وھل تدرون ما الایمان باللّٰہ ؟ شھادۃ أن لا الہ الّا اللّٰہ وأنّ محمّدا رسول اللّٰہ، واقام الصّلوٰۃ ، وایتاء الزّکوٰۃ ، وصیام رمضان ، وأن تعطوا من المغنم الخمس
"Main tumhe chaar chizon ka hukm deyta hun, ek Allah par emaan laana, kya tum jaantey ho ke Allah par emaan kya hai? wo ye hai ke gawahi do ke Allah ke siwa koi mabood e barhaq nahi aur Muhammad (ﷺ) Allah ke Rasool hain, namaz qayim karo, zakaat aada karo, ramazan ke roze rakkho aur maal e ghanimat se khumus nikala karo."
[Sahih Bukhaari: 1/13, Hadees 53.
Sahih Muslim: 1/33, Hadees 17]
Allama Ibne Abi Al-Izz Hanafi Rahimahullah [731-792] is hadees ke tehat likhtey hain:
وأیّ دلیل علی أنّ الأعمال داخلۃ فی مسمّی الایمان فوق ھذا الدّلیل ؟ فانّہ فسّر الایمان بالأعمال ، ولم یذکر التّصدیق مع العلم بأنّ ھذہ الأعمال لا تفید مع الجحود ۔
"Aamaal ke emaan mein dakhil honey ki daleel isse badi aur kya hogi? Aap ney to emaan ki tafseer hi aamaal se ki hai, tasdeeq ka tazkirah hi nahi kiya, kuy ke maloom hai ke ye aamaal adm e tasdeeq ke sath faideh mand nahi hotey."
[Sharh Aaqidah At-Tahawiyah: 487]
وأیّ دلیل علی أنّ الأعمال داخلۃ فی مسمّی الایمان فوق ھذا الدّلیل ؟ فانّہ فسّر الایمان بالأعمال ، ولم یذکر التّصدیق مع العلم بأنّ ھذہ الأعمال لا تفید مع الجحود ۔
"Aamaal ke emaan mein dakhil honey ki daleel isse badi aur kya hogi? Aap ney to emaan ki tafseer hi aamaal se ki hai, tasdeeq ka tazkirah hi nahi kiya, kuy ke maloom hai ke ye aamaal adm e tasdeeq ke sath faideh mand nahi hotey."
[Sharh Aaqidah At-Tahawiyah: 487]
Sayyiduna Abu Huraira (Radhi Allahu Anhu) se riwayat hai ke Rasoolullah (ﷺ) ney farmaya:
الایمان بضع و سبعون أو بضع وستّون شعبۃً ، فأفضلھا قول لا الہ الّا اللّٰہ ، وأدناھا اماطۃ الأذی عن الطّریق ، والحیاء شعبۃ من الایمان
"Emaan ke sattar (70) se kuch upar ya saath (60) se kuch upar sho’bey hain, sab se afzal sho’ba "La'Ilaaha Illallah" kehna hai aur sab se adnaa sho’ba raastey se takleef-deh cheez ko hatana hai, neez haya bhi emaan ka ek sho’ba hai."
[Sahih Bukhaari: 1/6, Hadees: 9, Sahih Muslim: 1/47, Hadees: 35, Wal Lafzu Lahu]
الایمان بضع و سبعون أو بضع وستّون شعبۃً ، فأفضلھا قول لا الہ الّا اللّٰہ ، وأدناھا اماطۃ الأذی عن الطّریق ، والحیاء شعبۃ من الایمان
"Emaan ke sattar (70) se kuch upar ya saath (60) se kuch upar sho’bey hain, sab se afzal sho’ba "La'Ilaaha Illallah" kehna hai aur sab se adnaa sho’ba raastey se takleef-deh cheez ko hatana hai, neez haya bhi emaan ka ek sho’ba hai."
[Sahih Bukhaari: 1/6, Hadees: 9, Sahih Muslim: 1/47, Hadees: 35, Wal Lafzu Lahu]
Ye hadees aamaal ke emaan mein dakhil honey ki wazeh daleel hai, is liye ke is ke shobey jaat dil, zubaan aur aaza' ke aamaal par mushtamil hai, jaise ke "La'Ilaha Illallah" kehna zubaan ka qaoul wa aamal hai, raastey se muzi aashiya ko door karna aaza wa jawarih ka aamal hai aur haya dil ka aamal hai.
Hafiz Ibne Qayyim Rahimahullah farmatey hai:
ولمّا کان الایمان اصلاً لہ شعب متعدّدۃ ، وکلّ شعبۃ منھا تسمّٰی ایماناً ، فالصّلوٰۃ من الایمان وکذٰلک الزّکوٰۃ والحجّ والصّیام والأعمال الباطنۃ کالحیاء والتّوکل والخشیّۃ من اللّٰہ والانابۃ الیہ ، حتّٰی تنتھی ھذہ الشّعب الی اماتۃ الاذٰی عن الطّریق ، فانّہ شعبۃ من شعب الایمان ، وھذہ الشّعب منھا ما یزول الایمان بزوالھا کشعبۃ الشّھادۃ ، ومنھا ما لا یزول بزوالھا کترک اماطۃ الأذی عن الطّریق ، ومنھا شعب متفاوتۃ تفاوتاً عظیماً ، منھا ما یلحق بشعبۃ الشّھادۃ ویکون الیھا أقرب ، ومنھا ما یلحق بشعبۃ اماطۃ الئاذی ویکون الیھا أقرب ۔
"Jab emaan ek aisi asl hai, jis ke bohot se sho’bey hain aur har sho’ba emaan kehlata hai to namaz bhi emaan hai, zakaat bhi, haj bhi aur roza bhi, neez batani aamaal, maslan haya, tawakkul, taqwa, inaabat wagaira bhi, yahan tak ke ye sho’bey takleef deh cheez ko raastey se hataney tak pohanch jaatey hai, ye bhi emaan ka ek sho’ba hai, in sho’bon mein se baaz aise hain, jinke khatm honey se emaan khatm ho jaata hai, jaise ke shahadat e tawheed o risalat ka sho’ba hai, jab ke baaz aise hain, jin ke zayil (khatm) honey se emaan zayil nahi hota, jaise ke takleef deh cheez ko raastey se hataney wala sho’ba hai, inke darmiyaan mein bohot se mutafawit (alag alag, mukhtalif) sho’beyjaat hain, baaz shahadat se miltey hain, wo us ke qareeb hain aur baaz takleef deh cheez ko raastey se hataney se miltey hain, lehaza us ke qareeb hain."
[Kitabus Salaah Li Ibne Qayyim: 53]
ولمّا کان الایمان اصلاً لہ شعب متعدّدۃ ، وکلّ شعبۃ منھا تسمّٰی ایماناً ، فالصّلوٰۃ من الایمان وکذٰلک الزّکوٰۃ والحجّ والصّیام والأعمال الباطنۃ کالحیاء والتّوکل والخشیّۃ من اللّٰہ والانابۃ الیہ ، حتّٰی تنتھی ھذہ الشّعب الی اماتۃ الاذٰی عن الطّریق ، فانّہ شعبۃ من شعب الایمان ، وھذہ الشّعب منھا ما یزول الایمان بزوالھا کشعبۃ الشّھادۃ ، ومنھا ما لا یزول بزوالھا کترک اماطۃ الأذی عن الطّریق ، ومنھا شعب متفاوتۃ تفاوتاً عظیماً ، منھا ما یلحق بشعبۃ الشّھادۃ ویکون الیھا أقرب ، ومنھا ما یلحق بشعبۃ اماطۃ الئاذی ویکون الیھا أقرب ۔
"Jab emaan ek aisi asl hai, jis ke bohot se sho’bey hain aur har sho’ba emaan kehlata hai to namaz bhi emaan hai, zakaat bhi, haj bhi aur roza bhi, neez batani aamaal, maslan haya, tawakkul, taqwa, inaabat wagaira bhi, yahan tak ke ye sho’bey takleef deh cheez ko raastey se hataney tak pohanch jaatey hai, ye bhi emaan ka ek sho’ba hai, in sho’bon mein se baaz aise hain, jinke khatm honey se emaan khatm ho jaata hai, jaise ke shahadat e tawheed o risalat ka sho’ba hai, jab ke baaz aise hain, jin ke zayil (khatm) honey se emaan zayil nahi hota, jaise ke takleef deh cheez ko raastey se hataney wala sho’ba hai, inke darmiyaan mein bohot se mutafawit (alag alag, mukhtalif) sho’beyjaat hain, baaz shahadat se miltey hain, wo us ke qareeb hain aur baaz takleef deh cheez ko raastey se hataney se miltey hain, lehaza us ke qareeb hain."
[Kitabus Salaah Li Ibne Qayyim: 53]
Ab is par salaf ka ijmaa' mulahiza farmayen, jo bohot se aaimma ney naql farmaya hai:
Hafiz Baghawi Rahimahullah (died 510 hijri) likhtey hain:
اتّفقت الصّحابۃ والتّابعون فمن بعدھم من علماء السّنّۃ علی أنّ الأعمال من الایمان ، وقالوا: انّ الایمان قول و عمل وعقیدۃ ۔
"Sahaba, tabayeen aur baad ke muhaddiseen ka is baat par ijmaa' aur ittefaaq hai ke aamaal emaan mein dakhil hain, unka kehna hai ke emaan qaul o aamal aur aaqideh (dil ki tasdeeq) ka naam hai."
[Sharah us Sunnah Li Baghawi: 1/38]
Hafiz Baghawi Rahimahullah (died 510 hijri) likhtey hain:
اتّفقت الصّحابۃ والتّابعون فمن بعدھم من علماء السّنّۃ علی أنّ الأعمال من الایمان ، وقالوا: انّ الایمان قول و عمل وعقیدۃ ۔
"Sahaba, tabayeen aur baad ke muhaddiseen ka is baat par ijmaa' aur ittefaaq hai ke aamaal emaan mein dakhil hain, unka kehna hai ke emaan qaul o aamal aur aaqideh (dil ki tasdeeq) ka naam hai."
[Sharah us Sunnah Li Baghawi: 1/38]
Imam Aajurri Rahimahullah farmatey hain:
علموا۔ رحمنا اللّٰہ وایّاکم ۔أنّ علیہ علماء المسلمین أنّ الایمان واجب علی جمیع الخلق، وھو تصدیق القلب واقرار باللّسان وعمل بالجوارح ، ثمّ اعلموا أنّہ لا تجزیئ المعرفۃ بالقلب ونطق باللّسان حتّٰی یکون عمل بالجوارح ، فاذا کملت فیہ ھٰذہ الخصال الثّلاث کان مؤمناً ، دلّ علی ذٰلک القرآن والسّنّۃ ، وھو قول علماء المسلمین ۔
"Allah ta'ala tum par aur hum par raham farmaye! jaan lo ke musalmano ke ulama ka ye mazhab hai ke jo emaan tamaam makhlooq par wajib hai, wo dil se tasdeeq, zubaan se iqraar aur aaza ke amal ka naam hai, phir jaan lo ke dil ki marifat aur zubaan ka iqraar us waqt tak faidah nahi deyta, jab tak aaza se amal na ho, jab ye teeno chizen jama hon to momin banta hai, is par quran o hadees daleel hain, yehi ulama e islam ka mazhab hai."
[As-Shariah by Aajurri: 2/611]
علموا۔ رحمنا اللّٰہ وایّاکم ۔أنّ علیہ علماء المسلمین أنّ الایمان واجب علی جمیع الخلق، وھو تصدیق القلب واقرار باللّسان وعمل بالجوارح ، ثمّ اعلموا أنّہ لا تجزیئ المعرفۃ بالقلب ونطق باللّسان حتّٰی یکون عمل بالجوارح ، فاذا کملت فیہ ھٰذہ الخصال الثّلاث کان مؤمناً ، دلّ علی ذٰلک القرآن والسّنّۃ ، وھو قول علماء المسلمین ۔
"Allah ta'ala tum par aur hum par raham farmaye! jaan lo ke musalmano ke ulama ka ye mazhab hai ke jo emaan tamaam makhlooq par wajib hai, wo dil se tasdeeq, zubaan se iqraar aur aaza ke amal ka naam hai, phir jaan lo ke dil ki marifat aur zubaan ka iqraar us waqt tak faidah nahi deyta, jab tak aaza se amal na ho, jab ye teeno chizen jama hon to momin banta hai, is par quran o hadees daleel hain, yehi ulama e islam ka mazhab hai."
[As-Shariah by Aajurri: 2/611]
Dekhiye: As-Sunnah Shumara Number: 3, Safa Number: 4-11
No comments:
Post a Comment